Safety First

Undvik strul - säkerhetstips från dem som vet

By Olof KernellMarch 16, 2023
Safety First
Att resa handlar inte längre bara om att besöka platser – utan lika mycket om känslan att komma hem trots nytt land eller aldrig tidigare besökt plats, att få en liten mini-inblick i hur livet hade kunnat se ut som säg, flanerande parisare.

Hur fin denna gemenskap än låter - att kanske dela med sig av sitt eget, eller ta del av andras hem - har vi full förståelse för att en del orosmoln hopar sig när du funderar över att låta människor du inte känner vistas i ditt hem. Vi kan börja med att försäkra dig om att skräckhistorierna du kanske hört angående uthyrning av sin bostad är sällsynta företeelser och för det mesta är de lätta att undvika. För att du ska kunna känna dig lugn och trivas som ny värd har vi sammanställt en lista över försiktighetsåtgärder att hålla i minnet.

Se till att du omfamnas av skyddsnätet

Värdar, nya som gamla, gör sig själva en tjänst genom att sköta kommunikationen med gäster och betalningar direkt via plattformen (t.ex. Airbnb eller Homeaway). Självklart rekommenderar vi att du förser gäster med ett telefonnummer så att de kan kontakta dig vid nödsituationer eller förseningar, men för att minimera risken för bedrägerier och andra säkerhetsrelaterade problem råder vi dig att hålla all kommunikation inom Airbnb fram till dagen innan check-in. Detta gör det tydligt för båda parter att hålla koll på alla överenskommelser, men än viktigare, det innebär att du skyddas av Airbnbs användarvillkor och deras värdgaranti som kompenserar värdar upp till motsvarande $1 000 000 USD i de sällsynta fall där gäster orsakat skador på egendomen.

Var rädd om ting som ligger varmt om hjärtat

Precis som annars vid besök i ditt hem får du ibland räkna med att mindre slitningar i hemmet uppstår. Ha därför detta i åtanke och ställ undan värdefulla eller kära saker från bostaden. En dyrbar släktklenod eller en egendrejad mugg – är det värdefullt för dig är det bäst att vara på den säkra sidan. Här får du göra en bedömning av varje enskild sak. Är det en mugg av enbart sentimentalt värde räcker det kanske att ställa undan den i ett skåp. Är det din mormors gamla 24-karats guldhalsband bör du kanske lyssna mer på din försiktiga sida och låsa in det i ett kassaskåp. Gäster är ofta respektfulla, men detta behöver inte betyda att de behandlar moster Gretas fina tekanna med samma kärlek som du skulle göra, vilket leder oss till nästa punkt.

Informerade gäster är nyckeln

Husmanual, hemguide, informationsblad, instruktionsbok – kalla det vad du vill. Vare sig det är en liten chic bok tryckt och beställd från en flashig fotobutik eller ett enkelt papper med några få rader med instruktioner för vistelsen, tjänar den sitt syfte. Den kan innehålla allt från information om det lokala området och wifi-inlogg till önskningar om att en särskilt ömtålig blomma behöver vattnas. Här kan du be dem vara extra försiktiga och ta hand dom de mer värdefulla saker du ändå väljer att lämna kvar hemma (ett ypperligt tillfälle att informera dina gäster om att moster Gretas tekanna inte kan diskas i diskmaskinen) eller informera dem att alla fönster och dörrar som behöver låsas innan de lämnar huset. Rak och tydlig information är guld värd för både dig och din gäst, så att ni båda vet vad som gäller och kan känna er trygga i den vetskapen.



Om du tycker att allt detta är lite väl mycket att tänka på kan du låta oss här på Guestit se till att ditt hem är i säkra händer. Förutom utförlig gästgranskning och identitetskontroll görs en huskontroll efter varje städning, dina gäster informeras om vilka säkerhetsåtgärder som behöver följas, vi tar hand om dina nycklar och sköter all kommunikation med gästerna före, under och efter deras vistelse i ditt hem. 

Psst..ditt hem försäkras i samarbete med Airbnb och Homeaway under hela uthyrningstiden, så det behöver du inte heller ödsla tankekraft på!

Är du bostadsägare?

Hyr ut din bostad med Guestit och börja tjäna pengar idag.

Välj antal sovrum