Vi får ibland frågan: “Varför ska jag ge Guestit en del av kakan, när jag istället bara kan hyra ut min lägenhet på Airbnb själv?” Det korta svaret är: du tjänar klart mer.
-
Airbnb är förvisso enkelt att komma igång med, det är bara att skapa ett konto, lägga upp några foton och välja vilka datum man vill hyra ut. Men för att få ut det mesta av den enorma potential som finns vad gäller intäkter, är Airbnb i stort sett ett heltidsjobb. Man ska sköta städning, nyckelöverlämning, prissättning, gästkommunikation etc. För några somrar sedan upptäckte vi potentialen som finns i Airbnb-uthyrning. Vi bestämde oss för att göra uthyrning så lönsamt och enkelt som möjligt för fler människor och började hjälpa fler att hyra ut sina bostäder, idag har vi över 100 nöjda kunder som vi sköter allt arbete åt. Guestit ger ofta fördubblade intäkter jämfört med vanlig långtidsuthyrning och vi ger även i snitt 50% högre intäker än jämförbara Airbnb-boenden, kort sagt lönar det sig i princip alltid att använda sig av Guestit jämfört med annan andrahandsuthyrning.
Hur kan vi då tjäna så mycket mer? Det som primärt gör våra annonser mycket framgångsrika är att vi dagligen fokuserar på 3 saker:
Prissättning
Detta är självklart centralt när det kommer till att tjäna så mycket som möjligt, därför bygger Guestits prissättningsteam en prisstrategi för varje lägenhet. Prissättningen är dynamiskt, uppdateras i realtid och beror på datum, efterfrågan, längd på bokning m.m.
Femstjärnig service
Vi sköter städning av hotellstandard, gästkommunikation 24/7 och en genuin personlig gästupplevelse med lokala rekommendationer och välkomstgåvor. Gästerna uppskattar verkligen att vi är tillgängliga för kommunikation dygnet runt och lämnar oss femstjärniga omdömen som gör annonsen attraktiv för framtida gäster.
Annonsoptimering
Våra mäklarfotografer plockar fram det bästa med din lägenhet, sedan skapar vi en tilltalande, skräddarsydd annons för din bostad genom kreativ copywriting.
Hur mycket kan man då tjäna på Airbnb med Guestit? Nedan har vi sammanställt Guestit-kundernas genomsnittliga inkomster i Stockholm.
Norrmalm
Gamla Stan
Östermalm
Södermalm
Kungsholmen
Som ni kan se talar siffrorna sitt tydliga språk, Guestit är det absolut mest lukrativa alternativet för andrahandsuthyrning. Kontakta oss om du ska på semester så får vi ut det mesta av ditt hem! Kom igång på guestit.se eller maila intresse@guestit.se så gör vi din andrahandsuthyrning enkel och lönsam.
Korrekt screening av sina Airbnb-gäster är nyckeln till ett lyckat värdskap vid korttidsuthyrning. Att screena varje enskild gäst som placerar en bokningsförfrågan innan man accepterar ger en hög standard av gäster jämfört med när man använder funktionen “Boka utan dröjsmål”. En effektiv gästkontroll innebär dels att analysera profilinformation och dels att ställa de rätta frågorna till gäster. Detta är en säkerhetsåtgärd, men det syftar också till att matcha gästens preferenser och behov med vad man som värd har att erbjuda.
När vi på Guestit screenar Airbnb-gäster börjar vi med att granska deras profilinformation och deras recensioner från tidigare vistelser. Profilinformationen är det som bildar det första intrycket med potentiella gäster; det som dikterar hur mycket extra screening som är nödvändig för att skapa förtroende. Den potentiella gästens beskrivning och de foton de delat kan faktiskt ge mycket stor inblick i vilken typ av person de är. Guestits tumregel är att en potentiell gäst bör ha ett länkat pass eller motsvarande ID, minst 3 till 4 positiva recensioner, inga negativa recensioner samt länkade profiler till deras konton på sociala medier.
Även om en till synes bra profil med flera positiva recensioner är ett gott tecken, räcker det inte för att inge fullt förtroende. Att skapa en personlig profil och samla till sig några positiva recensioner är inte så svårt, därför det är alltid bra att gräva lite extra och ställa några frågor för att skapa en träffsäker helhetsbild av en potentiell gäst. Gå ett eller två steg längre - läs recensionerna av de personer som har givit omdömen till din potentiella gäst samt de recensioner som dessa individer har lämnat för andra. På så sätt känner du av deras trovärdighet samtidigt som du kan analysera skillnaderna i de recensioner som de lämnat för tidigare gäster. Om recensionerna är mycket detaljerade och ur flera synvinklar förklarar varför gästen var bra att ha och göra med, kan de ses som pålitliga. Om recensionerna är generiska, korta och inte inger en känsla av förtroende, väger de inte särskilt tungt.
Efter att du bildat ditt första intryck baserat på profilinformationen är det viktigaste för att garantera ett lyckat värdskap att vara tydlig och ställa rätt frågor. När du svarar på en gästförfrågan, ställ frågor som leder till enkla svar som sedan gör det enkelt att avgöra om en potentiell gäst kommer fungera eller ej. Ju mer öppen och ärlig du är när du talar med gästerna, ju mer sannolikt är det att dina framtida interaktioner att vara positiva. Ju mer tveksam du känner dig kring en potentiell gäst, desto fler frågor borde du ställa så att du kan utvärdera deras svar. Tänk också på att en väldetaljerad annons filtrerar bort gäster som inte kan uppfylla dina husregler, plus att det sparar tid vid förhandsgodkännandet.
Potentiella gäster bör också uppmuntras att ställa alla tänkbara frågor de kan ha innan de godkänns. Ta reda på vilken typ av information som skulle vara bra för dina gäster att känna till och se till att ge dem infon. Att skapa en tydlig bild av potentiella gästers behov gör det möjligt för dig att förbereda deras vistelse och säkerställa att gästen kommer vara nöjd med servicen.
Till sist, den största majoriteten av Airbnb-gäster är förträffliga. Men vi på Guestit har rejäl erfarenhet och vi vet att en bra screeningprocess innan gästernas vistelse är lika fördelaktigt för gästen som det är för värden. Guestit vill konstant erbjuda en femstjärnig, skräddarsydd service - vet vi inte vilka våra gäster är går inte det att uppnå. Ärlighet och transparens är för allas bästa. Att göra ett grundligt arbete i de tidiga stadierna av en uthyrning ger hög utdelning i det långa loppet. Det finns ingen bättre känsla än att återvända hem för att hitta ditt boende skinande rent med en glimrande femstjärnig recension på kontot.
Vi på Guestit är erfarna och kan sköta screeningen så du slipper. Dessutom överträffar vi marknadsgenomsnittliga intäkter året om. Låt oss sköta uthyringen – gå in på www.guestit.se eller kontakta oss på info@guestit.se och kom igång!
Guestit har tagit fram en möjlighet för BRF-styrelser att tillåta korttidsuthyrning under säkra, kontrollerade former. Guestit ser till att föreningen behåller full kontroll i huset genom att garantera full försäkring, skötsamma gäster samt ett intäktstillskott från uthyrningen.
Framtidens boende är tätt sammankopplat med den växande delningsekonomin där människor världen över öppnar upp sina hem för gäster - både för att kunna uppleva andra delar av världen men även för att täcka kostnader för att kunna bo i attraktiva och allt dyrare städer världen om.
Guestit tror att nya möten där Du tar emot gäster hemmavid eller där andra öppnar upp sina hem för Dig berikar såväl den enskilde som samhället i stort. Vi vill vara en katalysator för att främja denna utveckling och möjliggöra ett mer flexibelt boende och större resursutnyttjande i bostadssektorn.
För att på allvar kunna låta bostadsägare dela sina hem i de större städerna, krävs att fler bostadsrättsföreningar öppnar upp för möjligheten att tillåta korttidsuthyrning. Historiskt sett har många föreningar med all rätt varit skeptiska på grund av dålig insyn, utebliven kommunikation, upplevd otrygghet m. m.
Guestits nya operatörsmodell för BRF:er syftar inte bara till att minska alla dessa kända problem. Vi vill erbjuda en komplett lösning på problemen med en tjänst skräddarsydd för enbart BRF:er. Vi anser att transparens varar längst och tillser därför att föreningen i realtid kan följa vilka som bokar, vilka som bor och få insyn i de intäkter som bokningarna genererar. Vi har kapacitet att dela intäkterna mellan BRF och lägenhetsinnehavare och försäkrar uthyrningen upp till 8 miljoner kronor per gäst. Slutligen betjänar vi även en dygnet-runt öppen störningsjour dit föreningens medlemmar kan vända sig vid minsta möjliga problem eller frågor.
Därtill har Guestit som enda bolag i Skandinavien ett partnerskap med uthyrningsplattformen Airbnb, vilket ökar tryggheten både för BRF och gäst då vi är i direkt kontakt med Airbnb och kan lösa uppkomna problem via direktlänk.
Alla dessa åtgärder syftar till att hjälpa föreningar att komma bort från problemen med dagens smyguthyrning och istället låta sina medlemmar att hyra ut sina hem under ordnade, tillåtna former. Vi ser mycket positivt på att utforska detta samarbete i hemdelning samt erbjuda en trygg, smart och lönsam tjänst för landets BRF:er.
Se hur mycket er BRF kan tjäna här!Guestit, Stockholms ledande hospitality management-bolag expanderar sin verksamhet till Åre, Nordens främsta skidort. Förvissade att modellen kommer att fungera över hela Sverige, har bolaget beslutat att expandera och därmed välkomna nya medlemmar till Guestit-familjen. Tillsammans med det lokala teamet på plats, kommer Guestits koncept att introduceras till marknaden i Åre, med start 12 december.
Guestit erbjuder fastighetsägare och privatpersoner en flexibel uthyrning fri från strul. Modellen ger högre intäkter än traditionell uthyrning, oavsett om objektet hyrs ut en vecka, en månad eller tillsvidare. Via uthyrningsplattformen Airbnb, erbjuder Guestit unika boenden där fjällgästerna välkomnas personligen, får lokala tips och kvalitativ dygnet runt-service. Sedan bolaget grundades i juli 2017 har det sålt fler än 20 000 gästnätter och slutit ett exklusivt partnerskap med Airbnb, där Guestit som enda bolag i Skandinavien utnämnts till ”Professional Co-Host”.
Guestit har fått mycket positiv respons sedan partnerskapet med Airbnb offentliggjordes tidigare i november och strävar nu efter att växa ännu snabbare i vågsvallet från de positiva nyheterna.
Bolagets VD och medgrundare Elias Högmark sa följande:
”Sedan samarbetet med Airbnb blivit offentligt, där vi blivit deras föredragna samarbetspartner för Skandinavien, var nästa naturliga steg att expandera till en ny stad.
Då vi (alla medgrundare) är uppväxta i Jämtland och helst spenderar våra vintrar i Åre, känner vi väl till området och är säkra på att vår tjänst kommer vara ett uppskattat tillskott på uthyrningsmarknaden. Med det lokala teamet på plats, kommer uppstarten att gå snabbt och vi ser verkligen fram emot att visa Åre vad vi går för!”
Genom lanseringen i Åre planerar Guestit att fortsätta sin etablering i Skandinavien genom expansion till nya marknader; att fortsätta utveckla erbjudandet för en smidig, flexibel och problemfri uthyrning; bygga vidare på de strategiska partnerskapen. Bolaget räknar med att sysselsätta fem personer under uppstartssäsongen. Samtidigt ska teamet i Stockholm vidareutveckla huvudkontoret till en central sammanhållande enhet för de lokala kontoren runt om i landet.
*Info om Guestit*
Bolaget grundades i Juli 2017 och har sedan dess växt till att vara Sveriges ledande hospitality management start-up för hus- och lägenhetsägare. Guestit, har genomfört tiotusentals gästnätter i Stockholm, utan extern finansiering. Guestit erbjuder en full-servicetjänst, där uthyrning via Airbnb blir helt trasselfritt för hemägare, då Guestit tar hand om allting som omgärdar uthyrningen. Bolaget tillhandahåller städning av hotellklass, rena lakan och handdukar, prisoptimering, dygnet-runt kommunikation med gäster samt löpande fastighetsunderhåll.
Guestit möjliggör för alla hus- och lägenhetsägare att nyttja fördelarna med korttidsuthyrning och maximera intjäningen, utan att de själva behöva lyfta ett finger.!
För med information om hur det fungerar – kolla in www.guestit.se eller ring 0768197455 så berättar vi mer!
Guestit erbjuder privata bostadsägare och fastighetsägare en flexibel och problemfri uthyrning med högre intäkter än traditionell andrahandsuthyrning, oavsett om hyresperioden är en vecka, en månad eller ett år. Via uthyrningsplattformen Airbnb erbjuder Guestit gäster unika boenden med personlig incheckning, lokala tips och högklassig dygnet-runt service. Sedan starten sommaren 2017 har över 20 000 gästnätter levererats.
Guestit och Airbnb har idag ingått avtal som innebär att Guestit kommer bli Skandinaviens första Professional Co-host. Deltagandet i programmet innebär att Guestit ska fortsätta leverera än högre standard och service samtidigt som Airbnb kommer erbjuda sina privata värdar möjligheten att ta hjälp av Guestit som professionell hosting- partner. Tillsammans möjliggörs en trygg och problem-fri korttidsuthyrning samt en bekvämare reseupplevelse för de tillresande gästerna.
Bolagets VD och medgrundare Elias Högmark:
Det känns fenomenalt. Vår affärsidé syftar till att låta bostadsägare använda sina resurser mer effektivt och erbjuda gäster en möjlighet att uppleva sina resmål på ett mer genuint sätt. Att vi nu får vara med i Airbnbs professionella co-host program ser vi som ett bevis på att vi gör några saker rätt och det kommer vara en viktig support för vår fortsatta expansion.
Samarbetet med Airbnb möjliggör för oss att göra värdskapet ännu enklare för bostadsägare, samtidigt som vi sporras att erbjuda en bättre tjänst för de besökande gästerna. Vi hoppas självklart att fler bostadsägare, med Guestit som professionell värd, skall våga testa korttidsuthyrning via Airbnb som ett alternativ till traditionell andrahandsuthyrning.
Genom samarbetet får vi verktygen att fortsätta växa och trovärdigheten att sprida vår modell för ”Tryggt Samarbete med Bostadsrättsföreningar”
* Tryggt Samarbete med Bostadsrättsföreningar: Bostadsägare som hyr ut sina bostäder via Guestit kan ge föreningen full insyn i all uthyrning, vilka gäster som kommer och erbjuda föreningen en del av hyresintäkterna. Guestit tillgängliggör dygnet-runt support, störningsjour samt försäkrar hela gästens vistelse.
Info om Guestit:
Guestit grundades i juli 2017 och har på drygt ett år vuxit från noll till att nu hanterat hundratals lägenheter och tiotusentals gästnätter i Stockholm - och detta helt ”bootstrappat”. Guestit är ett full-service hospitality management-bolag som tar hand om allt strul kopplat till korttidsuthyrning av lägenheter och villor. Bolaget tillhandahåller såväl städning av hotellstandard, lakan och handdukar som prisoptimering, gästkommunikation och löpande fastighetsunderhåll. Tjänsten möjliggör för kunder att begagna sig av alla fördelar med korttidsuthyrning samt maximera sin intjäning utan att själva behöva lyfta ett finger.
För mer information om hur det fungerar – gå in på www.guestit.se eller ring 076-8197455
så berättar vi mer.
Guestit börjar arbeta med bostäder på Franska Rivieran och i Languedoc. Först ut är Cannes på Rivieran och utvalda delar i Languedocområdet. Verksamheten startar upp under hösten 2018 och kommer succesivt att utvecklas enligt Guestits koncept i kringliggande städer.
Guestit drivs av en tanke på en värld där människor delar resurser och upplevelser. Med förståelsen av att många i inte tycker de kan eller har tid att ta hand om gäster i sitt hem, skapades Guestit.
Guestit erbjuder heltäckande service när det kommer till korttidsuthyrning. Genom att ha utvecklat dynamiska prissättningsverktyg, kompetens inom inredning och erbjudande av en hotellupplevelse i lokala hem har bolagets utveckling gått snabbt. Under sitt första år har bolaget lyckats bli nordens ledande aktör inom korttidsuthyrning och ska nu öppna upp på Rivieran och i Languedoc.
Expansionen till Frankrike är en viktig del i företagets tillväxtresa. Guestit kommer att erbjuda våra kunder samma tjänster med samma höga kvalitet som levereras i Sverige. Våra kunder ska känna sig trygga att hyra ut sin bostad genom att använda vårt beprövade och framgångsrika koncept.
Guestit är en conciergeservice som tar hand om korttidsuthyrning genom plattformar som AirBnB, Booking.com och Homeaway. Din uthyrning blir enkel och smidig genom vår tjänst. Vår stora kunskap inom dynamisk prissättning, gästservice, foto och design hjälper våra kunder att öka inkomsterna med upp till 50 procent. Vi arbetar på provisionsbas. Ingen kund inga kostnader.
Vill du veta mer och göra ditt uthyrande enklare och mer lönsamt? Maila för personlig kontakt
Kontakta Guestit Provence, info@guestit.se
Tel +46 708 241858 (svenska)
Kontakta Guestit Languedoc, info@guestit.se
Tel +46 706 018535 (svenska)
Guestit AB l Org. nr: 559119-2678
Adress: Östermalmsgatan 26A, 11426 Stockholm, Sverige c/o SSE Business Lab
www.guestit.se
Blocket, tradera och airbnb är några av de kända namnen som kommer till minnet när man tänker på delningsekonomin. Delningsekonomin gör det möjligt för personer att tjäna lite extra pengar samtidigt som man låter flera använda en resurs som förut enbart var sin egen. Det uppstår en relation där flera parter samverkar i positiv symbios.
Delningsekonomin växer och enligt konsultföretaget PwC väntas delningsekonomin omsätta 335 miljarder dollar globalt år 2025. En stor ökning jämfört med 2013:s cirka 15 miljarder dollar. Idag använder sig dryga tio procent av de svenska invånarna av tjänster inom delningsekonomin och det har startats över 90 bolag i landet med fokus på att utnyttja resurser som annars legat oanvända. Tyvärr så passar inte delningsekonomin in i något befintligt regelverk vilket får många att tveka inför att använda delningstjänster. Många aktörer inom delningsekonomin märker tydligt hur missförstånd, otydliga och föråldrade regelverk bidrar till att många anser delningsekonomin vara en “gråzon” som man drar sig från att delta i. För att minska detta problem och generera förändring har fem företag valt att gå samman i en branschorganisation, Shared Economy Sweden, där målet är att agera bollplank till lagstiftare och myndigheter i frågor som rör delningsekonomin.
På sin hemsida, sharedeconomy.se , nämner organisationen tre konkreta mål med deras union:
- Påskynda utvecklingen av delningsekonomin
- Bidra med schyssta villkor för alla deltagande parter
- Balansera konkurrensen mellan plattformar.
Delningsekonomin växer och med rätt regelverk och skattelagstiftning skulle delningsekonomi kunna bli ett viktigt komplement till den traditionella svenska ekonomin. Ge inte upp drömmarna om att bli näst airbnb-värd eller tradera-säljare, hjälp är på väg!
Den ständigt växande delningsekonomin återfinns numera i nästan alla branscher. Det kan vara allt från läroböcker och festklänningar till bostäder och transportmedel. Framtiden ser mycket ljus ut för ”sharing economy” och det förefaller väldigt logiskt då det medför många fördelar; inte minst vad gäller priset.
Privat bostadsuthyrning sopar nuförtiden banan med hotellindustrin. Här är lite intressant statistik för Airbnb år 2018 som tydliggör detta:
• Över 4.5 miljoner Airbnb-bostäder globalt i 81,000 städer
• Över 300 miljoner incheckningar över en 10-årsperiod
• 41 miljarder dollar i intäkter för Airbnb-värdar
Marknaden växer stadigt medan färre och färre väljer traditionella boenden – om du ännu inte provat ett Airbnb-boende är det mycket troligt att någon vän eller kollega gjort det. Detta uppsving har också lett till att korttidsuthyrning har kommit att bli den fastighetsinvesteringskategori som generar klart högst avkastning. Vad ligger egentligen bakom denna lavinartade utveckling?
Varför använder fler & fler Airbnb?
De primära anledningarna till att folk förändrar sitt sätt att resa är priset, den autentiska upplevelsen och de ökade möjligheterna till att hitta ett bra läge. Samtidigt kan vi se att den skara som ännu inte använder Airbnb helt enkelt inte hört talas om det.
Är det verkligen billigare än hotell?
Denna grafik visar att den globala genomsnittliga skillnaden mellan Airbnb och hotell är 100 dollar/natt. I Europa skiljer 105 och i U.S.A hela 115 dollar. Airbnb-resenärer kan spara en stor slant genom tjänsten, vilket alltså är den primära anledningen till den stora marknadsexpanderingen. Detta exempel påvisar tydligt det fördelaktiga med Airbnb och delningsekonomi.
Delningsekonomin är inte bara ekonomiskt gynnsam; i en värld där det är livsviktigt att vi värnar om de resurser vi har kvar är den också nödvändig. Att bidra till en mer gemensam konsumtion är att bidra till en mer hållbar framtid.
Många tror att handskas med korttidsuthyrning behöver vara något komplicerat men det gäller bara att knäcka koden. Det finns många trösklar när det kommer till att göra korttidsuthyrning lönsamt men dessa är inga hinder som inte går att ta sig över. Exempelvis så medför korttidsuthyrning utmaningen att man behöver ha flera bokningar under en kortare tid. Lyckligtvis går detta att lösa, och med rätt marknadsföring och underhåll blir det möjligt att flera kortare bokningar genererar samma intäkt som en längre bokning. Här kommer fem tips för dig som bestämt sig för att ge sig in i korttidsuthyringsbranchen!
1. Tänk noggrant igenom minimikravet för antalet nätter.
När man ger sig in i korttidsuthyrningsmarknaden är det viktigt att bestämma ett minimikrav för antalet nätter en gäst måste stanna för att få hyra din bostad. Även om man kan tro att det avleder gäster som bara vill stanna i en natt eller två, så kan det visa sig vara mer lönsamt i det långa loppet. Exempelvis, om man tackar ja till en en-nattsbokning i mitten av veckan kommer det att förhindra andra gäster, som vill hyra lägenheten för hela veckan, från att boka. Genom att sätta ett minimikrav garanterar du att varje bokning av ditt boende tillför ett högre värde.
2. Känn till vad som händer i närområdet.
Det kan vara svårt att hyra ut bostäder under lågsäsong då det finns färre potentiella kunder. Detta behöver dock inte betyda att korttidsuthyrning inte längre är aktuellt bara för att det är en regnig höstdag i Stockholm. Det man inte får glömma är att livet i städerna fortsätter fast än att det är lågsäsong och det sker olika event som kan locka de som är intresserade. Många är villiga att boka en weekend till staden där ens favoritlag spelar en match eller ens favoritartist ska hålla en spelning. Genom att ta sig tiden att söka upp dessa evenemang kan man marknadsföra sig till de som i stunden letar efter ett korttidsboende.
3. Försäkra dig om att bostaden är välskött.
Om man hanterar flera bostäder som används för korttidsuthyrning är det enkelt hänt att någon av de halkar efter gällande underhåll. Detta kan förhindra din framgång på korttidsuthyrningsmarknaden. Ta den tid som behövs för att försäkra dig om att bostaden/bostäderna är rena och redo ifall det skulle dyka upp en sista-minuten-bokning. Väldigt många av bokningarna kommer att göras bara några dagar innan själva incheckningen så det gäller att alltid vara redo. Trots allt vill man inte förhindra en kund från att boka just din bostad bara för att lägenheten inte är iordninggjord.
4. Undersök vilka människor som troligtvis blir dina kunder.
Det är massa av olika människor som använder sig utav korttidsuthyrning. Det kan exempelvis vara affärsresenärer eller en grupp av vänner som är på semester. Genom att veta till vilken kategori dina gäster troligtvis kommer att tillhöra, kommer du kunna förbereda bostaden så att den sticker ut och bli mer attraktiv för dina kunder. Om lägenheten ligger i ett område som inte är så populärt bland barnfamiljer kan det vara lägligt att överväga om man ska köpa möbler som familjer värderar högt, som exempelvis en spjälsäng eller en barnstol. Om lägenheten istället har många affärsresenärer kan de attraheras av snabbt wifi och bra uppkoppling.
5. Överträffa kundernas förväntningar.
När du hyr ut en bostad under kort tid kan det bli lockande att skära ner på kostnaderna vilket resulterar i sämre service. För varför ska du anstränga dig för gäster som endast stannar i ett par dagar? Detta är fel inställning att ha då korttidsuthyrningar kan leda till längre hyreskontrakt eller återkommande gäster. Genom att överträffa kundens förväntningar kommer du öka chanserna för att gäster väljer att använda sig av din bostad/ dina bostäder igen.
För att lyckas med korttidsuthyrning måste man vara beredd på att det tar mycket energi, man bör dessutom ha ett öga för detaljer. Ibland kan det vara svårt att hitta tid till städning, hantering av bokningar och hålla sig uppdaterad om vad som händer i närområdet. Om du vill ha hjälp så tar vi på Guestit gärna hand om uthyrningen så att du kan slappna av och ägna din tid åt annat. Vi hanterar allt från att se till att bostaden blir bokad till att den är skinande ren i alla lägen!
Nu under semestertiden tänker allt fler på att ställa ut sina lägenheter för korttidsuthyrning och själva åka iväg till mer badvänliga regioner. Har du bestämt dig för att hyra ut din bostad? Roligt – men du ska vara beredd på att det är en lång process som kräver mycket jobb. Att skapa den perfekta hyresbostaden är inget som sker över en natt. Här kommer en liten guide på hur du förbereder ditt näste för uthyrning via Airbnb.
Känn till lagen
Det är enkelt att registrera sin bostad på Airbnb men det är desto svårare att förstå vilka regler som gäller för en själv. Airbnb kommer inte att rabbla upp vilka legala restriktioner som finns i förhållande till just din bostad utan det är något som man måste ta reda på själv. Det är värdens och gästens ansvar att deras vistelse på Airbnb inte strider mot några landslagar. I Sverige kan vi exempelvis inte själva bara hyra ut vår lägenhet utan det krävs ett tillstånd från bostadsrättsföreningens styrelse. Kolla upp vilka regler och lagar som gäller dig och din bostad för att slippa framtida komplikationer!
Fokusera på design
I de flesta fallen måste det ske vissa justeringar i hemmet innan det är redo för att bli listat. Bara för att du trivs som fisken i vattnet behöver det inte betyda att alla trivs lika bra med din inredningsstil. Det kan vara dags att överväga om man ska anlita en inredningsdesigner som inreder bostaden efter gästernas behov. En modern, luftig och intressant lägenhet kommer att attrahera fler gäster, vilket resulterar i att du kan ta ett högre pris per natt.
Gästernas Bekvämlighet
Innan du öppnar upp ditt hem för de första gästerna är det viktigt att du sätter dig in i hotell-tänket. Vad behöver du om du övernattar någon annanstans än hemma? Hygienartiklar, toapapper och städartiklar ska finnas tillgängliga för alla gäster och dessa bör fylls på mellan olika vistelser. Andra små gåvor– som te och kaffe, badtofflor eller kanske en låda choklad– kan vara det lilla extra som krävs för att man ska få en femstjärnig recension.
Känn till ditt område
Om du har bott i området under en längre tid så har du säkert bunkrat upp med massa lokala tips som kan förgylla dina gästers vistelse. Gör informationen lättillgänglig genom att förbereda ett välkomstpaket med bland annat en karta över området, information om kommunaltrafik, nödnummer och praktisk information om bostaden som brandutgångar och wifi-lösenord. Du kan även inkludera turistbroschyrer och menyer från lokala take-aways för att få gästerna att känna sig som hemma.
Prissättning
När du tror att din bostad är redo för gäster, har det blivit dags för att bli listad. Det viktigaste är att ha grymma bilder och en beskrivande text över vad som gör din bostad speciell(överdriv dock inte!). När det kommer till prissättningen kommer Airbnb att föreslå ett pris under medel för att underlätta för dig att bygga upp en profil med kundrecensioner. Dock är det viktigt att du går med vinst, att driva en förlustaffär ska aldrig vara målet!
Airbnb har revolutionerat bostadsmarknaden och alla är välkomna att få en bit av kakan. Om du tycker att alla steg låter lite för tidskrävande så kan du höra av dig till oss på Guestit, vi hjälper gärna till med allt från fotografering till välkomstpaket. Vi tar med nöje hand om din bostad under semestertiderna och transformerar din lägenhet till ett femstjärnigt hotell!
Genom Airbnb har alla former av resande transformerats och vi tycker verkligen det har förändrats till det bättre. Då flygpriserna under de senaste åren har minskat är det nu enkelt att hitta billiga flyg till världens alla hörn, men samtidigt har boendepriser kontinuerligt fortsatt att öka. Av denna anledning har home-sharing via Airbnb blivit ett allt mer populärt alternativ och det finns idag miljontals annonser att välja mellan. Detta har skapat en marknad där det plötsligt kan vara svårt att hänga med i konkurrensen, optimera sina annonser och få bokningarna att rulla in. Det absolut viktigaste är att veta vad gästerna letar efter och hur man överträffar deras krav. Här är nyckelfaktorerna som många resande beaktar när de söker efter ett boende att hyra.
Läget
Ett mycket bra läge är av högsta prioritet för resenärer. De vill hitta den perfekta basen att utforska platsen, så boenden i stadens utkant är inte lika attraktivt som centrala lägenheter. Ditt boende behöver absolut inte ligga mitt i centrum, utan framhäv de attraktiva dragplåster som finns i närheten. Ibland kan exempelvis ett trendigt bostadsområde vara minst lika attraktivt.
Transportaspekter
En hel del kommer att vara internationella gäster, vilket betyder att de kanske kommer att undersöka hur långt från flygplatsen boendet ligger. Därför är det viktigt att kunna tillhandahålla klara instruktioner gällande transport med tåg, buss eller tunnelbana. Gästerna uppskattar om du som värd visar hjälpsamhet genom att tydliggöra hur man lättast tar sig runt i staden!
Kulturen
Självklart är kulturen central för många resenärer – de vill absorbera kulturlivet och få unika upplevelser. Vilka spännande sevärdheter finns i närheten av ditt boende? Går ditt hem att anknyta till någon historisk tidsperiod? Vad går att lyfta fram som är unikt? Det finns alltid en berättelse att måla upp för att förhöja upplevelsen.
Komfort
Något som alla våra gäster värderar högt är hemkänsla – det är därför de väljer Airbnb istället för ett hotell. Säkerställ att ditt boende är hemtrevligt och komfortabelt genom att erbjuda ett fullständigt paket med allt som kan vara essentiellt. Femstjärnig komfort ger femstjärniga omdömen.
Att få alla dessa delar att samverka är Guestit:s specialitet. Hör av dig om du vill ta reda på hur vi kan optimera dina gästers upplevelse och din annons!
Marknaden för korttidsuthyrning växer ständigt; detta trots regleringar som många städer runt om i världen introducerat för att säkerställa ett någorlunda utbud av långtidsboenden. Exempelvis introducerade London en 90-dagars max för Airbnb-boenden, men detta verkar inte ha haft någon märkbar effekt; under 2017 tredubblades Airbnb:s marknadsandel i staden. I Stockholm ser vi samma mönster: sharing is winning.
Nu är sommaren på väg och detta tenderar att vara en extremt busy tid för Airbnb-uthyrning. Människor söker just nu efter en välförtjänt flykt från vardagslivet genom diverse resor. Kanske har du planerat den perfekta sommarflykten med familjen eller en oförglömlig partyresa med vännerna. Korttidsuthyrning ger i så fall ett enkelt och behövligt extra klirr i kassan! Ta en titt på våra viktigaste råd för att plocka hem de allt så viktiga femstjärniga omdömena, genom att tillhandahålla en femstjärnig upplevelse. Här är det mest essentiella för att optimera intäkterna och säkerställa fler gäster för resten av året!
1. Vikten av den perfekta profilen
Omdömen, omdömen, omdömen. Det går inte att understryka hur viktigt en profil som inger trygghet och professionalitet är. Tänk dig att du ska äta på en restaurang i en ny stad och kollar TripAdvisor efter alternativ; man blir direkt avskräckt om man får läsa att en person blev serverad en medium-stek istället för en medium-rare. 86% av alla konsumenter avskräcks från att handla från en verksamhet med negativa online-recensioner. Vi på Guestit är pålitliga, professionella och trygghetsingivande genom våra femstjärniga omdömen.
2. Möt upp gästerna face-to-face
Vi rekommenderar att alltid träffa och hälsa på nya gäster. För att uthyrningen ska flyta på behövs en smidig check-in. Gästen, som kanske har suttit på ett 10-timmarsflyg över Atlanten vill så fort som möjligt kunna påbörja sin vistelse. Kring nycklar och portkoder kan alltid uppstå oklarheter, även om klara instruktioner har givits. På Guestit sköter vi, liksom allt annat, denna process (som annars kan vara frustrerande) på ett mycket smidigt sätt. Vi ger gästerna den perfekta starten på sin sejour.
3. Daglig marknadsgranskning
För att få så mycket som möjligt ut av din lägenhet är det centralt att känna till marknaden. Vi ser att en majoritet av boenden på har extremt mycket outnyttjad potential. När vi tagit en snabb titt på våra kunders lägenheter ser vi en tydlig plan för att få ut betydligt mycket mer. Vi har byggt en skräddarsydd prissättningsstrategi med data för närliggande objekt och trender. Dessutom har vi en lång erfarenhet av turism och techbranschen. Guestit kan hjälpa dig att öka intäkterna med 50%, utan extra jobb eller tid.
4. Glöm inte kommunikationen!
Kommunikation är nyckeln för att gästerna ska få den där femstjärniga upplevelsen som krävs. Ständig närvaro är inget som sköts av sig själv; om du har mycket att göra eller vill kunna slappna av är det enkelt att inte hinna med den där 24/7-servicen. På Guestit erbjuder vi gästsupport 24 timmar om dygnet vilket säkerställer att varje gäst känner sig värderad och återvänder för samma goda service.
5. Viktigt! Erbjud det där ”lilla extra” under sommaren
Nu under sommartider är det viktigt att ligga på topp. Att erbjuda en personlig och genuin känsla är något man alltid måste sträva efter. Det kan vara kaffe eller té när gästen anländer, det kan också vara att erbjuda ett komplett städat hem; vi använder oss av professionella städare mellan varje visit. Installera en fläkt i sovrummen om det blir för varmt under sommaren, alla små gester samverkar för att skapa den perfekta upplevelsen.
Skulle allt detta låta lite väl krångligt finns Guestit som det perfekta alternativet. Vi kan ta på oss allt arbete och leverera den optimala avkastningen för ditt boende.
Stockholm fullkomligen bubblar av nytt liv. En anledning är såklart den ihållande, förstklassiga värmen som vi har fått gotta oss i de senaste veckorna. Men bortsett från sällsynt underbart väder befinner vi oss i startskedet av den största turistsäsongen med åtföljande event av spännande slag. För att bli en riktigt smart uthyrare bör man hålla koll på VILKA turister som kommer hit och kanske framförallt NÄR de kan tänkas komma.
Stockholm växer faktiskt så det knakar som turiststad. Enligt VisitStockholm ökade antalet gästnätter med 618 000 förra året jämfört med år 2016. Det är första året någonsin som Stockholm hedras med ett totalt antal av 14 miljoner gästnätter (!). Mycket av ökningen står de internationella gästerna för med USA, Tyskland och Storbritannien i toppen. Tyskarna verkar fortsatt ha en stark förkärlek till svensk kultur och natur då de lyckas knipa första platsen i antal övernattningar. Jänkarna är inte sämre. En ökning med ungefär 30% gör dem till den grupp besökare som utvecklats mest sett till antal gästnätter under 2017. Från de nordiska länderna vallfärdar besökare i en stadig ström som ligger på ungefär samma nivåer som de närmast föregående åren och hela två av tre gästnätter signeras av våra svenska vänner.
En anledning till den ökade turismen kan vara eurokursens starka förhållande till svenska kronan och likaså dollarns ökning i värde de senaste åren. 2014 värderades en dollar till 6.50 kronor och sedan ett tag tillbaka har den legat på över 8 kronor. Helt enkelt mer kronor för pengarna. En annan möjlig orsak är de utökade flygförbindelserna som gör det enklare att ta sig till vår fagra huvudstad. Det är alltså i många fall både billigare och lättare att besöka oss nu för tiden.
Så till den viktiga frågan; när i sommar kommer det vara som mest besökare och följaktligen smartast att dra till sommarstugan eller utlandet för att kunna hyra ut sitt boende till logi-törstande turister?
Sommaren är alltid den tid på året turister dras som flugor till vår stad men 2017 var ett kanonår där juli klart var toppmånaden. Bland annat var det många som tog sjövägen hit. Säsongen för internationella kryssningsfartyg pågår från maj till oktober och förde förra året med sig 600 000 passagerare jämfört med 490 000 stycken 2016. Av 263 gästande fartyg var 73 sådana som inledde eller avslutade sin färd i Stockholm. Detta är särskilt intressant då en stor andel av dess passagerare tillbringar en extra natt när de kommer i land vilket betyder 110 000 potentiella gäster för alla er som hyr ut era vackra hem.
Förra året spelade Ajax och Manchester United möttes i UEFA Europa League-finalen på Friends Arena, och där möttes även 47 000 besökare. Större delen av dessa (83% !) var besökare från utlandet som spenderade i genomsnitt 2.5 dygn i Stockholm. Nu i sommar, närmare bestämt den 4 augusti spelar Arsenal och Chelsea mot varandra i International Championship Cup på tidigare nämnd arena – räkna med ett uppsving av besökare som behöver boende under de angränsande datumen.
Mellan den 27 juli och 5 augusti kan ni också förvänta er att glada besökare kommer krylla på Stockholms gator. Sverige har nämligen äran att vara värd för Europride som alltså håller på i hela 10 dagar. Festivalen startade i London 1992 och varje år är det en ny europeisk stad som håller i festligheterna.
Glöm inte heller det annalkande Summerburst som går av stapeln den 15 juni!
Vi kan nog komma överens om detta: Turister hjärta Stockholm = sant. Så räkna med att besökare kommer vallfärda hit även i år för det ser ut som att det håller i sig. Håll er uppdaterade över små och stora event som poppar upp såhär i sommartider, men har ni inte lust och ork att ständigt hålla er ajour, kan ni bara besöka Guestit.se igen och läsa om artikeln!
Oavsett om du har en lägenhet under uthyrning eller ska bli värd för första gången är bra recensioner något som värderas högt av kunder. Vid hotellbokningar söker man upp boendet på Tripadvisor och avskräcks direkt om någon nämner smutsiga lakan, dåligt läge eller ickefungerande air condition. Samma kriterier eller kanske självklarheter gäller vid en uthyrning på Airbnb. Här är en snabb guide som kommer att imponera på alla dina gäster och ge ett kontinuerligt flöde av topprecensioner.
Var konsekvent
Det kanske ses som en självklarhet men är värt att påminna sig om. Se till att alla gäster får samma fem-stjärniga upplevelse och då menar vi verkligen alla. I tio av tio fall ska besökarna vara nöjda med sin vistelse. Du ska vara den bästa värden möjligt och konsekvent i ditt agerande, dina recensioner kommer då också att förbli konsekventa.
Överträffa förväntningarna
För att uppnå ett femstjärnigt betyg för helhetsupplevelsen måste du överstiga förväntningarna i varje enskild del av gästens vistelse. Detta innefattar ett besök som är komfortabelt, med högkvalitativa sängkläder och en bekväm madrass, samt att det skiner då damm inte längre existerar i lägenheten. I boendet ska det finans allt en potentiell gäst kan tänka sig behöva, allt från te och kaffe till toalettartiklar - eller till och med en flaska vin!
Kommunikation är nyckeln
Kunder använder Airbnb för att de vill ha en autentisk upplevelse med en personlig touch. Direkt när kunden tar kontakt med värden börjar personen utvärdera kvalitén på servicen. Om du redan från början är trevlig och hjälpsam kommer gästen att ha en positiv inställning till ditt boende. Under själva vistelsen är kommunikation avgörande, hör av dig till gästerna och fråga om de har några frågor eller funderingar. Gäster brukar alltid uppskatta om man hör av sig efter vistelsen. Det här behöver inte ta mycket tid utan ett välskrivet meddelande som skickas till alla kunder räcker gott och väl.
Höj värdet
Under bedömningsprocessen kommer gäster att ta ställning till hur mycket värde de får för pengarna. Istället för att sänka priset och på så sätt minska vinsten ska du alltid satsa på att öka värdet. Även om din bostad har ett högre pris per natt än grannen så erbjuder du fler tjänster och därför blir vistelsen i lägenheten värd de extra pengarna. Fundera över vad du kan erbjuda din gäst gratis, exempelvis en flexibel incheckning kan vara av värde för många.
Ta till dig kritik
Slutligen är det viktigt att ta till sig den privata kritiken som gästerna delar med sig av, då det alltid finns rum för förbättringar. Om du vill att ditt boende ska bli det bästa i Stockholm så måste du vilja utvecklas.
Om du tycker att det låter lite för tidskrävande kan du låta oss på Guestit sköta vägen till de femstjärniga recensionerna. Med oss får alla gäster en hotellupplevelse fast i din lägenhet. Vi har hand om all kommunikation med gästerna innan, under och efter uthyrningen. Guestit utför en professionell städning, har alltid fräscha sänglinnen, nyfluffade handdukar och en check-in 24h om dygnet.
”Det är något fel med en lag som leder till att många människor måste ta ledigt från arbetet en hel dag för att komma underfund med hur de ska fylla i sina deklarationsblanketter”.
Detta sades av T. Coleman Andrews, en amerikansk revisor och oberoende presidentkandidat vid valet 1956, vars skarpa ogillande av inkomstskatten blev hans signum. Även om alla inte opponerar sig likt honom tror vi att många kan tycka det vara något krångligt att deklarera rätt. Om du går i ”hyra-ut-ditt-hem-tankar” eller kanske redan dragit igång, kan det vara bra att ha koll på hur det funkar med skatt runt uthyrningen. Allt för att undvika otrevliga överraskningar när det vankas deklarationstider.
Vi börjar med de goda nyheterna - det finns en del avdrag du får göra från ersättningen du får för uthyrningen - så spetsa öronen!
- Schablonavdrag på 40 000 kronor (detta gäller per år och bostad)
- Ett avdrag för den avgift (för dig med bostadsrätt) eller hyra (för dig med hyresrätt) som du själv betalar för den tid som bostaden är uthyrd.
- Hyr du ut en privatbostadsfastighet (t.ex. villa eller fritidshus) har du rätt att göra avdrag med 20 % av hyran.
När du har gjort de avdrag du har rätt till, ska 30 % skatt betalas på det eventuella överskottet, som sedan tas upp som en kapitalinkomst i din inkomstdeklaration.
En annan nyttig regel att känna till är att uthyrningen kan bli momspliktig. Har din bostad varit uthyrd för tillfällig logi till olika hyresgäster under sammanlagt mer än 16 veckor (113 nätter) och den totala omsättningen överstiger 50 000 kronor under ett kalenderår ska du momsregistrera dig. När du på det viset hyr ut din bostad med en viss regelbundenhet anses det vara en ekonomisk verksamhet vilket innebär att du inte längre anses vara privatperson/icke-företagare när det gäller moms. Du har dock rätt till avdrag för moms på vissa inköp som kan kopplas till uthyrningen. Exempel på dessa kan vara städmateriel, sängkläder eller provision från förmedlare. Momsen på uthyrningen ligger precis som för liknande hotellverksamheter på 12 %.
Vi tar ett exempel för att förtydliga;
Agnes har en egen lägenhet som hon bor i men då hon har en pojkvän med eget boende brukar hon övernatta hos honom med jämna mellanrum. Hennes situation gör det möjligt för henne att flytta ut tillfälligt när andra vill hyra hennes lägenhet. Lägenheten annonseras ut för 1500 kronor per natt via förmedlingsplattform. Under året som gått har Agnes hyrt ut lägenheten i totalt 60 nätter vilket hon har tjänat 90 000 kronor på.
Frågan är då, vilken beskattning blir aktuell för Agnes?
Eftersom bostaden har varit uthyrd i mindre än 16 veckor sammanlagt så behöver Agnes inte redovisa moms. Det Agnes måste tänka på är att redovisa överskottet av uthyrningen. Hon tjänade 90 000 kronor totalt på att hyra ut sin lägenhet, från detta belopp får hon göra ett schablonavdrag på 40 000 kronor samt ett avdrag för den avgift eller hyra som hon själv betalar för lägenheten, under de dagar som lägenheten varit uthyrd. Har Agnes en hyra på 6 500 kronor kan hon slå ut det på 30 dagar och beräkna att avgiften för lägenheten per dag uppgår till 250 kronor.
Summa uthyrning: 90 000 kronor
Schablonavdrag: -40 000 kronor
Avgift: (250 x 60 dagar): -15 000 kronor
Överskott: 35 000 kronor
Detta belopp (överskottet) ska Agnes som sagt redovisa i sin inkomstdeklaration och skatta 30 % på, vilket blir 10 500 kronor. Således, efter att Agnes har skattat enligt lagens alla regler har hon 79 500 kronor kvar på fickan att göra vad hon vill med.
Vi hoppas att detta skapade lite mer klarhet i det ack så dunkla skattevirrvarret och därmed att ni kan fortsätta att hyra ut era hem utan att samtidigt behöva ta ledigt från jobbet för att komma underfund med hur ni ska fylla i era deklarationsblanketter!
Undvik strul - säkerhetstips från dem som vet
Att resa handlar inte längre bara om att besöka platser – utan lika mycket om känslan att komma hem trots nytt land eller aldrig tidigare besökt plats, att få en liten mini-inblick i hur livet hade kunnat se ut som säg, flanerande parisare.
Hur fin denna gemenskap än låter - att kanske dela med sig av sitt eget, eller ta del av andras hem - har vi full förståelse för att en del orosmoln hopar sig när du funderar över att låta människor du inte känner vistas i ditt hem. Vi kan börja med att försäkra dig om att skräckhistorierna du kanske hört angående uthyrning av sin bostad är sällsynta företeelser och för det mesta är de lätta att undvika. För att du ska kunna känna dig lugn och trivas som ny värd har vi sammanställt en lista över försiktighetsåtgärder att hålla i minnet.
Se till att du omfamnas av skyddsnätet
Värdar, nya som gamla, gör sig själva en tjänst genom att sköta kommunikationen med gäster och betalningar direkt via plattformen (t.ex. Airbnb eller Homeaway). Självklart rekommenderar vi att du förser gäster med ett telefonnummer så att de kan kontakta dig vid nödsituationer eller förseningar, men för att minimera risken för bedrägerier och andra säkerhetsrelaterade problem råder vi dig att hålla all kommunikation inom Airbnb fram till dagen innan check-in. Detta gör det tydligt för båda parter att hålla koll på alla överenskommelser, men än viktigare, det innebär att du skyddas av Airbnbs användarvillkor och deras värdgaranti som kompenserar värdar upp till motsvarande $1 000 000 USD i de sällsynta fall där gäster orsakat skador på egendomen.
Var rädd om ting som ligger varmt om hjärtat
Precis som annars vid besök i ditt hem får du ibland räkna med att mindre slitningar i hemmet uppstår. Ha därför detta i åtanke och ställ undan värdefulla eller kära saker från bostaden. En dyrbar släktklenod eller en egendrejad mugg – är det värdefullt för dig är det bäst att vara på den säkra sidan. Här får du göra en bedömning av varje enskild sak. Är det en mugg av enbart sentimentalt värde räcker det kanske att ställa undan den i ett skåp. Är det din mormors gamla 24-karats guldhalsband bör du kanske lyssna mer på din försiktiga sida och låsa in det i ett kassaskåp. Gäster är ofta respektfulla, men detta behöver inte betyda att de behandlar moster Gretas fina tekanna med samma kärlek som du skulle göra, vilket leder oss till nästa punkt.
Informerade gäster är nyckeln
Husmanual, hemguide, informationsblad, instruktionsbok – kalla det vad du vill. Vare sig det är en liten chic bok tryckt och beställd från en flashig fotobutik eller ett enkelt papper med några få rader med instruktioner för vistelsen, tjänar den sitt syfte. Den kan innehålla allt från information om det lokala området och wifi-inlogg till önskningar om att en särskilt ömtålig blomma behöver vattnas. Här kan du be dem vara extra försiktiga och ta hand dom de mer värdefulla saker du ändå väljer att lämna kvar hemma (ett ypperligt tillfälle att informera dina gäster om att moster Gretas tekanna inte kan diskas i diskmaskinen) eller informera dem att alla fönster och dörrar som behöver låsas innan de lämnar huset. Rak och tydlig information är guld värd för både dig och din gäst, så att ni båda vet vad som gäller och kan känna er trygga i den vetskapen.
Om du tycker att allt detta är lite väl mycket att tänka på kan du låta oss här på Guestit se till att ditt hem är i säkra händer. Förutom utförlig gästgranskning och identitetskontroll görs en huskontroll efter varje städning, dina gäster informeras om vilka säkerhetsåtgärder som behöver följas, vi tar hand om dina nycklar och sköter all kommunikation med gästerna före, under och efter deras vistelse i ditt hem.
Psst..ditt hem försäkras i samarbete med Airbnb och Homeaway under hela uthyrningstiden, så det behöver du inte heller ödsla tankekraft på!
Möt våra värdar
Alla Guestit-värdar har sin egen historia om varför de väljer att hyra ut sitt hem. Idag träffar vi Max som tog hjälp av Guestit när han var översvämmad med jobb men inte hade tillräckligt med pengar för att åka iväg på en efterlängtad resa.
Hur länge har du varit en del av denna typ av delningsekonomi?
”Jag började använda mig av Airbnb för snart fyra år sedan. Från början använde jag det som ett komplement till hotell och vandrarhem när jag reste och det var svårt att hitta boende. Då fastnade jag direkt, att bo i ett autentiskt hem gör så mycket för resan. Efter ett tag testade jag att lägga upp min egen lägenhet för uthyrning samtidigt som jag åkte bort. Det blev dock bara två uthyrningar innan jag ledsnade. Jag upplevde det hela som rätt krångligt med allt som behövde fixas runt omkring uthyrningarna.”
När kom Guestit in i bilden?
”I våras hade jag och ett gäng kompisar bokat en resa till Kiev. Vi är gamla vänner som fortfarande håller ihop men det är inte så ofta vi kan ses allihopa på samma gång. En av våra vänner skulle fylla 30 år och det blev ett perfekt tillfälle att samlas och fira honom. Vi hade bokat långt i förväg men när det började närma sig avfärdsdatum hade jag i princip slut på pengar den månaden, eller i alla fall långt ifrån tillräckligt för flera dagar på resa. Tanken hade slagit mig att hyra ut min lägenhet i några dagar på Airbnb, men jag kände att jag inte riktigt hade tid med allt jobb som det innebar att genomföra detta. En vän till mig tipsade då om att använda Guestit. De hjälpte mig att hyra ut lägenheten i tio dagar, några dagar innan och under själva resan, vilket hjälpte mig enormt eftersom jag då hade möjlighet att följa med och fira min vän ordentligt, samtidigt som jag inte behövde stressa innan avresan. Jag kunde åka iväg på semester utan att egentligen göra av med några pengar, eftersom jag fick tillbaka massa i och med uthyrningen.”
Vad tycker du om tjänsten?
”Personligen tycker jag att det absolut bästa med att använda Guestit är att jag slipper ta en massa beslut och överväganden själv, jag kan överlåta det till dem som har koll och egentligen bara vänta på tillskottet på kontot. Jag slipper städa, fundera över hur mycket jag ska ta i hyra, oroa mig över kommunikationen med gästen eller anpassa mig till att lämna nycklar. Det enda jag behöver göra är att plocka dom grejerna som jag är extra rätt om. Med Guestit försvinner allt fixande och alla frågor jag egentligen inte har tid för. Är jag sugen på att lämna mitt hem några dagar, behöver jag pengar, ska jag ändå åka bort? Nu i jul till exempel kommer jag att hyra ut lägenheten genom dem då jag åker till familjen i Jämtland. När jag ändå är borta så kan gärna någon annan få ta del av och njuta av mitt läge i Stockholm. Dessutom tjänar jag lite välbehövliga extrapengar till julklappar och för att kunna ta till vara på ledigheten samt det viktigaste - att åka mycket skidor.”
Vad är det bästa med ditt hem?
”Det kanske låter konstigt, men det är som ingen enskild grej, jag tycker om allting. Byggnaden är från 1920 så den har den där äldre, unika känslan. Lägenheten är på 40 m², mysig och otroligt välplanerad med stora fönster, vackra detaljer och fina trägolv. Läget i min del av Vasastan är väldigt lugnt men det är samtidigt centralt och det tar bara fem minuter att gå till tunnelbanan vid Odenplan och ungefär samma tid att ta sig till Hagaparken för att andas lite natur. Jag är ju ändå från Jämtland så det är viktigt för mig att inte känna mig instängd i stadsmiljöer, men jag tycker jag får det bästa av två världar här; stadspuls och nära till större grönområden.”
Är du också sugen på att resa bort utan att det ska bränna ett massivt hål i plånboken? Eller skaffa dig en passiv inkomst för att kunna förverkliga något du har drömt om?
Besök www.guestit.se för att ta reda på vad ditt hem kan vara värt.
Vintern närmar sig med stormsteg och delningsekonomin är här för att stanna. Vad har dessa två faktum gemensamt kan man fråga sig? Om du inte redan är en av dem som hyr ut ditt Stockholmshem på Airbnb och liknande plattformar presenteras här fem anledningar till varför det är en utmärkt idé att börja med det. För dig som redan tagit steget, se detta som en bekräftelse på att du är på rätt väg!
1. Unna dig en välbehövlig paus från vintern
Trots att många av oss är rutinerade vinteröverlevare är det svårt att värja sig från kylan, mörkret och dess inverkan på humöret och allmänna välmående. Förkylningar, trötthet, håglöshet och mindre socialt umgänge är några av de mer negativa effekter som kantar de svenska höst- och vintermånaderna. Många är vi som längtar efter att fly till en plats som garanterar påfyllning av D-vitamin och solljus. Saltvatten, djungelexpeditioner, goda drinkar, och lata dagar på stranden. Andra drömmer om att kunna utnyttja vintern till fullo. Krispig luft, backar fulla med pudersnö, afterski och bastu i goda vänners lag. Visst låter det fantastiskt att få komma bort från vintervardagen och andas ut, såväl på en strand som uppe på en krispig fjälltopp! Att resa bort stavas dock P-E-N-G-A-R, vilket möjligen inte finns i överflöd efter sommarens bravader. Men, misströsta icke! Se istället nästa punkt.
2. Tjäna pengar till reskassan
Är du borta, var det än må vara, står ditt hem tomt och redo att ta emot gäster, och redo att tjäna lite extrapengar till dig. När du hyr ut ditt hem kan du tjäna en välbehövlig slant som hjälper dig hela vägen till ditt tropiska drömresemål, eller kanske en weekendresa i Europa. Det är heller ingen dum idé att spendera några dagar hos en kär vän eller ta lite kvalitetstid hemma hos familjen, och använda pengarna du tjänar vid ett senare tillfälle. Använder du dig dessutom av Guestit, hjälper vi dig att öka inkomsterna från din uthyrning med upp till 50%, således ännu mer klirr i kassan.
3. Slipa på betygen
Precis som Gyllene Tider sjunger, är juni, juli, och augusti högsäsong för turism i Stockholm. Nära 1,6 miljoner övernattningar ägde rum på kommersiella boendeanläggningar i juli i år, vilket är högsäsongens toppmånad. Stockholm växer varje månad som internationellt resmål, där utomeuropeiska besökare från framförallt USA, Indien och Kina står för största delen av ökningen. Trenden har noterats även bortom högsäsongen, särskilt då vinterturisterna blir fler och fler. Många som inte är vana vid vårt vackra Stockholm och nordiska klimat anser det vara exotiskt med snö och kyla, vilket kan förklara varför spanjorer och kineser gladeligen går och fryser på gatorna i Gamla Stan i december. Upplevelsen oavsett säsong är såklart som bäst i ett riktigt hem och inte på hotell. Fina betyg på din Airbnb är synonymt med att klättra i rankning, vilket i sin tur leder till ett mer eftertraktat hem och därmed fler gäster som vill övernatta hos dig. Nu är alltså ett gyllene tillfälle att hyra ut din bostad och få upp betygen lagom till sommaren, eller om du är snabb, redan till julsäsongen.
4. En husvakt, som betalar dig!
Det här med att lämna sitt hem är inte alltid en enkel sak. Särskilt besvärligt kan det vara om du har djur eller växter hemma som lider när ingen är hemma och sköter om dem. Blir du borta ett längre tag under vintern kan det vara bra att hålla huset varmt, och såklart ligger tanken om risk för inbrott och gnager i en vrå. Vi har ett litet tips! Hyr ut ditt hem så slipper du gå och grubbla mer över sådana oväsentligheter. Det går inte att kalla det annat än en fördelaktig deal när du får en husvakt som tar hand om katten, vattnar dina växter samtidigt som DU får betalt för det!
5. Bäst av allt - låt någon annan göra jobbet åt dig!
Om du har tänkt hyra ut din lägenhet men är lagd åt det mer oplanerade hållet och föredrar att kunna ta spontana beslut, uppstår en hel radda ytterligare bekymmer när det väl gäller. Vem välkomnar gäster, ger dem nyckeln och ser till att deras tid i ditt hem blir en förstklassig vistelse, om du ligger och filosoferar över uttrycket ”mañana, mañana” i en solstol på andra sidan jordklotet? Den goda nyheten (OBS det finns inga dåliga!) är att du kan lägga över all möda på oss här på Guestit. Vi tar hand om ditt hem genom att alltid utföra en gedigen gästgranskning och identitetskontroll. Vi erbjuder professionell städning av hotellstandard och gör huskontroll efter varje städning. Nöjda och glada gäster innebär som konstaterat toppbetyg, varför vi ser till att hålla dem på strålande humör. Du behöver inte tänka på att vara tillgänglig för gästers frågor, välkomna dem eller lämna nycklar personligen, vi gör det åt dig! Allt du behöver fokusera på är att packa resväskan och leva enligt din nya filosofi - ta det lugnt och skjut upp alla måsten på obestämd framtid!
Tänk dig en sen höstkväll, Du flanerar nöjd över Strömbron efter en trevlig middag i glada vänners lag. Fasadbelysningen från Stockholms slott skimrar i vattnet vid sidan av Dig och ljudet av människor och liv studsar från alla håll. Efter att Du vinkat åt den ståtliga högvakten, vikit av runt hörnet och tagit Dig upp för Slottsbacken, smyger Du in på en av de smala, för Gamla Stan typiska, gränderna invid. Väl framme vid rätt adress möts Du av en låg och mörk ekport utan fönster. Du tänker: ”Kan det verkligen vara här?” Jo, koden fungerade och Du smyger vidare in i ett trapphus och tar första dörren till höger.
Innanför porten möts Du av en hall med vita stenväggar som snart övergår till en trappa ner under jord. Skenet nedan spiraltrappan är varmt och Du lockas snabbt nedåt med ökande förväntan. Källarlägenheten som uppdagar sig är full av kandelabrar och kristallkronor, taket är högt och det doftar svagt av lavendel. Möblemanget blandar artonhundratal med moderna bekvämligheter, allt för en upplevelse utöver det vanliga. Någon har fantasirikt förvandlat en fuktig källarlokal till ett litet rike värdigt Tsar Nikolaj – och Du är välkommen.
Med Guestit får Du chansen att se delar av Stockholm som annars är få förunnade. Vi vill visa hela spektrumet av staden och låta Dig uppleva det first hand, långt bortom alla generiska hotellrum och turiststråk. Vi älskar Stockholm – det kommer du också göra!
Kommunikation betalar sig – klättra i sökrankingen på Airbnb
Att söka på sin egen annons på Airbnb är motsvarigheten till att Googla sig själv –vi har alla gjort det. Det är faktiskt ett bra sätt att jämföra konkurrensen och hålla ett rimligt flöde av gäster till sitt hem. Eftersom vi människor är aningen lata och ofta väljer på vana är det mycket viktigt att hamna längst upp i sökresultat – det spelar ingen roll hur fina mattor du har om du är längst ner. Så, hur hamnar man längst upp? Svaret är kommunikation. Kommunikation är nyckeln till allt!
Klättra i rankingen
Airbnbs sökalgoritm är baserad på ett antal saker och värdens tillgänglighet är det kanske viktigaste. Det finns två faktorer som Airbnb letar efter: svarstid och svarsfrekvens. Med en 100%-ig svarsfrekvens och snabba svarstider hamnar du högt upp i listan. Visste du att din svarsfrekvens direkt går ner om du missar att svara på en förfrågan inom 24 timmar? Ännu mer skrämmande är det faktum att du kan få ditt konto blockat om du ignorerar en förfrågan i 2 dagar! Det kan låta som ett hästjobb att alltid se till att din annons är längst upp men vi har gjort det hårda arbetet: avmystifierat sökalgoritmen. Allt du behöver göra är att ha med dig telefonen, se till att koppla ditt konto till din e-post så du får notifikationer och svara på ett vänligt sätt då du hör det plinga till.
Fem-stjärnig service
Gäster har inte bara massa frågor innan dom bokar. När de har bokat och betalt får de oftast ännu fler: när kan de checka in? Hur checkar de ut? Kommer det finnas handdukar? Som en ansvarstagande värd måste du vara snabb och tydlig även i svaret på dessa frågor. Om du vill ha ett femstjärnigt omdöme måste du vara rustad med svar på dessa frågor och därtill svara på dem snabbt. Tyvärr är det inte alltid lämpligt att ta fram telefonen och skriva svar till nyfikna gäster. De flesta styrelserum tycker inte om den typen av agerande och trots att det är obegripligt finns det inte WiFi på alla flygplan ännu.
Men, det finns hopp.
Alla Airbnb management-tjänster värda namnet (Guestit är ledande i Sverige) erbjuder full hantering av din kommunikation med gäster såväl som blixtsnabba svar på förfrågningar för att upprätthålla din svarsfrekvens. Deras svar före och under gästernas vistelse kommer charma besökarna och lämna dem nöjda under hela resan. Detta är ett steg mot att nå de femstjärniga omdömena som du förtjänar! Ni kan läsa mer om Guestit här.
Guestit har den stora glädjen att meddela att vi sedan september är antagna till SSE Business Lab!
För några veckor sedan fick vi chansen att pitcha affärsidén inför styrelsen för SSE Business Lab med Klarnagrundaren Sebastian Siemiatkowski i spetsen. Hela teamet med undantag för London-emigrerade Johan var på plats för att provskjuta idén mot drakarna på andra sidan bordet. Efter pitch och frågor var vi fyra förväntansfulla men spända som lämnade byggnaden i väntan på besked. Hur det gick, det har vi redan avslöjat i rubriken.
SSE Business Lab är Handelshögskolans i Stockholm helägda affärsacceleratorprogram för startup-bolag med koppling till HHS. Förutom kontorsplats och stöd med till exempel juridik och revision får vi tillgång till ett fantastiskt nätverk fullt av erfarenhet och kunskap om företagande och allt därtill. Alla företag sitter tillsammans, vilket skapar den rätta atmosfären för en entreprenöriell ”hot spot” av rang.
Genom åren har ett stort antal startup-bolag lyckats och slagit stort, vilket har befäst SSE Business Labs position som det mest framgångsrika initiativet i sitt slag. Förutom Siemiatkowski, som själv tidigare suttit på Business Lab med Klarna, består styrelsen av Christina Stenbeck, Investment AB Kinnevik, Katarina Martinsson, Fidelio Capital, Mikael Schiller, Acne, Sebastian Knutsson, King och Lars Strannegård, rektor för Handelshögskolan i Stockholm. Tänk vilken grej att vi får vara med!
Vi är sjukt glada över chansen och ser verkligen fram emot allt som kommer hända framöver. Stödet från SSE Business Lab ger oss möjlighet att direkt satsa stenhårt på att utveckla Guestits affärsmodell och erövra marknaden. Att dessutom ha fått affärsidén testad av en så pass tung styrelse är det perfekt bränslet på elden. Nu gäller bara en sak – samtligt full fart framåt!
Vi är Guestit
Guestit är en teknologidriven conciergeservice som tar hand om din korttidsuthyrning genom plattformar som Homeaway, AirBnB och Booking.com.
Vi tar bort allt stök från uthyrningen genom en konsistent, högkvalitétjänst. Vår djupa kunskap inom dynamisk prissättning, gästservice, foto och design hjälper personer att öka inkomsterna från sin uthyrning med upp till 50 %. Vi är antagna till Handelshögskolans företagsinkubator ”SSE Business Lab” och har snabbt vuxit till den största aktören på den svenska marknaden.
Uthyrning med Guestit är 3 saker:
- Det är lönsamt
- Det är tryggt
- Det är enkelt
Vi drivs av en tanke på en värld där människor delar resurser och upplevelser med varandra. Vi förstår samtidigt att många i dagens samhälle inte tycker de kan eller har tid att ta hand om gäster i sitt hem- Därför skapades Guestit.
Guestit är en brokig skara fåglar med bakgrund inom turism, tech, consulting, marknadsföring och militär. Vi söker fler fåglar som vill vara med oss på resan mot ett förändrat resande och boende. Är det du?
Om ja, hör gärna av dig på elias@guestly.io. Om nej, hör av dig ändå, och kom förbi på en kaffe på SSE Business Lab, Saltmätargatan 19A.
Få ut mer av ditt hem. Guestit lokala marknadsexpertis och prissättningsverktyg ger upp till 50% högre inkomster än jämförbara korttids-boenden.